Manusia dilahirkan akan melakukan berbagai kesalahan dan dosa.
Kerana pada permulaan kesalahan itu dikatan manusia adalah dikatakan
dalam keadaan jahil.Jahil yang bermaksud tiada ilmu yang menghidupkan akal.
Ilmu yang menghidupkan akal adalah petunjuk Alquran dan
pengajaran-pengajaran dari amalan nabi Muhammad saw.
Syarat sempurna agama itu adalah bagi yang berakal dimana
dapat membezakan kebaikan dan keburukan amal.
Bukan saja sudut baik buruk dari pandangan akal dan penglihtan
mata malahan mengetahui hukum perbuatan itu disisi hukum Allah.
Perjalanan pertama manusia adalah melatih diri mengikut perintah
hukum syariat yang diajar nabi.Mengetahui yang halal dan haram,
yang wajib dan sunat,makruh dan tertegah dan sebagainya.
Selain itu memperbaiki amal dengan amalan fardhu kifayah,
sunat nawafil serta membersihkan diri.
Dalam mencari jalan kebenaran seseorang tetap melakukan kesalahan.
Maka berbagai asas amalan perlu dibuat agar seseorang itu tidak lalai.
Dengan itu amalan zikir mengingati Allah perlu dibuat dalam semua keadaan.
Solat lima waktu juga zikir dan terdetik hati ingat Allah juga zikir.Takut akan dosa juga zikir.
Walaupun seseorang itu belum dikatakan sempurna dalam amal,
sebagaimana yang dimaksudkan oleh amalan-amalan sufi dan
tarikat namun niat ingin mendekat diri dan takut kepada Allah itu lebih utama.
Beruntunglah mereka yang ingin membersihkan diri.
Manusia perlu risau tentang amalan dosa yang dilakukan dan sentiasa
ingat Allah walaupun diri dirasakan banyak dosa dan hati dirasakan masih ada kotor.
Biar kita berdosa dalam solat daripada kita tidak bersolat.
Walaupun solat itu belum dapat mencegah,walaupun zikir itu masih disebutan lidah.
Walaupun dikatakan perbuatan amal masih terdapat unsur sirik.
Rahmat Allah mengatasi kemurkaan Nya dan Ia maha pengampun lagi pengasih.
Seseorang yang tetap berterusan dalam amal diperingkat rendah dan
amalannya ikhlas kerana Allah,merekalah bakal dapat bimbingan Allah.
Setelah selesai mengerjakan suatu amal maka usahakan amal yang lain.
Sesungguhnya Allah tidak membebankan hambanya dalam beribadat
kepada Nya melainkan mengikut kemampuan setiap diri.
Islam itu adalah penghalang kebanyakan kehidupan dunia sebaliknya
menjadi penyelamat kepada manusia.Dengan demikian kebanyakan
manusia permulaannya beribadat adalah kerana terpaksa dan dipaksa.
Kebanyakan nya dihambat untuk masuk surga.Jalan keneraka itu senang
maka sebab demikian ramai yang mengambilnya.
Maka keadaan dipaksa dan terpaksa itu akhirnya membuatkan manusia
berfikir tentang hakikat amal.Amal dunia yang akhirnya jadi akhirat.
Tidak seperti amal yang menjadi debu-debu berterbangan ditiup angin.
Perbuatan yang dimulakan dengan nama Allah tentu berbeza dengan
perbuatan yang dimulakan dengan keinginan nafsu.
Akhirnya keadaan terpaksa dan dipaksa itu Allah sertakan kekuatan
dan kesabaran.Kesabaran yang membawa erti ikhlas dan redho.
Memahami hakikat amal yang dikatakan tiada daya upaya melainkan kehendak Allah.
Seseorang yang tiada daya upaya dalam mengharungi kesusahan
hidup dunia masih sanggup bertukus lumus berjuang untuk jadi
senang dan berjaya maka tiada alasan untuk sabar dalam taat kepada Allah.
Seseorang itu takut kepada ancaman manusia dan bayangan
kehidupan maka tiada alasan untuk takut kepada yang memiliki ancaman.
Seseorang boleh mencintai dunia dengan begitu fana maka tiada
alasan mencintai Allah yang memiliki berbagai kecintaan dan anugerah.
Seseorang boleh mempercayai seseuatu yang tidak mempunyai kuasa
maka tiada alasan untuk berserah diri sepenuhnya kepada yang empunya segala kuasa.
Jika kita mampu melihat berbagai keujudan maka sedarlah akan
hakikat keujudan itu adalah binasa kerana adanya ujud Allah yang kekal.
Seandainya yang paling berkausa itu matahari maka disenja hari
Allah jadikan ia hampir padam.Begitu juga gunung yang tegap akhirnya diratakan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)