Mengejar Khusyu dalam sembahyang



Sembahyang 5 waktu ibarat mekanisma yg berperanan sebagai check & balance kehidupan mukmin. Ianya boleh menjadi monitor kpd haluan hidup. Melalui sembahyang para mukmin akan mampu bertahan dgn aqidah yg benar dan syariat yg tepat.

Allah swt berfirman
hari yg tidak bermanfaat harta dan anak2 kecuali mrk yg kembali kepd Allah dgn hati yg sejahtera (bersih dan beriman).

Surah Asy Syuara ayat 88-89

Utk menjadikan sembahyang itu sampai kepd peringkat yg sejahtera (mutmainnah) maka perlu memenuhi syarat2 batin.

Langkah2 ini termasuk dlm usul fiqh yg bermaksud:
tidak sempurna sesuatu yg wajib melainkan jalan2 ke arah kesempurnaannya juga wajib.

Walaupun syarat batin ini tdk diwajibkan secara hukum qatie (putus ), namun ianya perlu utk mencapai kesempurnaan sembahyang iaitu khusyuk.

Orang mengaitkan khusyuk dgn sembahyang. Justeru itu ramai org hanya mengusahakan khusyuk ketika hendak memulakan sembahyang khususnya semasa takbiratul ihram. Ketika itulah kita cuba & berusaha utk menumpukan perhatian dan menghadirkan hati di dalam sembahyang.

Kefahaman khusyuk spt ini telah menyimpang dari erti dan maksud khusyuk sebenarnya. Krn salah faham inilah maka ramai org gagal mencapai khusyuk meskipun telah bersembahyang berpuluh2 tahun.

Sebab itu kesan sembahyang tidak ada terhadap diri, akhlak,& peribadi. Jika adapun sgt kurang atau minimum iaitu tdk nampak perubahan pada diri dan peribadi meskipun tlh bersembahyang berpuluh2 thn.]

Tidak khusyuk di dlm sembahyang adalah kerana tidsk khusyuk di luar sembahyang

Tuntutan khusyuk bukan terhad ketika di dalam sembahyang shj. Tetapi dituntut supaya berada dlm keadaan khusyuk setiap masa walaupun di luar, lbh2 lagilah di dlm sembahyang. Tuhan bukan wujud hanya dlm sembahyang. Tuhan wujud setiap masa dan ketika.

Kalau tidak khusyuk di luar sembahyang, agak mustahil dapat khusyuk di dlm sembahyang. Tidak khusyuk di dlm sembahyang adalah kerana tdk khusyuk di luar sembahyang.

Sekiranya seseorg khusyuk di luar sembahyang, khusyuk itu sudah pasti berterusan dan akan dibawa ke dlm sembahyang. Hanya apabila di dlm sembahyang, rasa khusyuknya itu lebih subur dan lebih tajam krn sembahyang itu ada rukun, syarat2 sah batalnya dan disiplinnya.

Tidak timbul hati tidak hadir dlm sembahyang atau teringat perkara2 lain di luar sembahyang krn org yg khusyuk itu, hatinya sentiasa bergelora dgn Tuhan.

Org yg khusyuk itu ialah org mukmin yg berjiwa tauhid. Org yg rasa cinta dan takutnya dgn Tuhan sentiasa mencengkam jiwa dan hati nuraninya. Rasa kehambaan dan rasa berTuhan begitu kuat hingga memenuhi pelosok hati dan perasaannya.

Rasa2 ini tidak lekang dan dibawanya ke mana shj dia pergi. Rasa cinta dan takut Tuhan menguasai jiwa dan fikiannya. Dia khusyuk di luar sembahyang lebih2 lagilah di dlm sembahyang.

Khusyuk itu bukan perkara akal atau fikiran atau meditasi.
Jika hanya mampu membawa akal dan fikiran shj ke dlm sembahyang, paling tinggi kita hanya akan dpt menumpukan perhatian dan tidak lebih dari itu. Kita tdk akan dpt rasa hebat dgn Tuhan, rasa Allah itu Maha Agung, Maha Berkuasa, Maha Perkasa, Maha Pengampun, Maha Penyayang dsbnya.

Jauh sekalilah kita dapat rasa berkasih sayang, bermanja2, meminta2, mengadu2, berbual2, berdialog atau mencurahkan segala rasa dan isi hati kita kpd Tuhan.

Khusyuk adalah perkara hati, jiwa dan roh. Ini melibatkan rasa. Iaitu rasa2 terhadap Tuhan, terhadap ciptaan2 Tuhan, terhadap diri kita sebagai hamba, terhadap dosa dan pahala, Syurga dan Neraka dan sbgnya.

Ibn abbas berkata,
bhw org yg khusuk itu adalah org2 yg takut dan menghinakan diri ketika solat di hadapan Allah swt krn kebesaran dan keagungan yg dimiliki oleh Allah swt dan tercipta dlm hatinya betapa hebatnya kewibawaan Allah swt.

Imam Al Ghazali pula berpendapat, bhw
khusuk itu adalah merupakan sifat2 hati berupa rasa bimbang dan takut.

Perkara yg bersangkut paut dgn akal atau fikiran mungkin mudah dimulakan dan ditamatkan spt kita membuka dan menutup suis lampu atau channel televisyen. Setakat membawa fikiran dan kesedaran akal kita ke dlm sembahyang mungkin lbh mudah dan boleh dibuat ketika bertakbiratul ihram.

Tetapi utk membawa rasa, ini mustahil. Kalau rasa khusyuk tidak wujud di luar sembahyang atau sebelum sembahyang. Maka ia terus tidak akan wujud di dlm dan di sepanjang masa kita sembahyang. Sebab perkara roh, hati dan jiwa yg membawa kpd rasa2 ini ialah hasil dr penghayatan dan penjiwaan. Ia tidak boleh di buka atau ditutup atau di onkan atau di offkan ikut sesuka hati kita.

Ia adalah keadaan hati itu sendiri.

Kalau ada rasa khusyuk maka khusyuklah dia. Kalau tdk ada maka dia tdk akan dpt khusyuk.

Sembahyang yg benar2 khusyuk ialah sembahyang yg sentiasa mempunyai rasa2 yg berubah dari satu rasa ke satu rasa yg lain sesuai dgn rukun dan bacaan dlm sembahyang dari mula takbiratul ihram hingga kpd salam.

Untuk mencapai rasa2 ini, ia terlbh dulu mesti diusahakan dlm keadaaan biasa di luar sembahyang. Hanya di dlm sembahyang, ia disubur, dihidup dan ditajamkan lagi supaya kita lebih dpt berinteraksi, berhubung hati dan berhubung rasa dgn Tuhan.

Followers

Facebook Twitter RSS